Impozantné šaty Zuzany Ľos-Božikovej

Mladá návrhárka Zuzana Ľos-Božiková vytvorila ústredný model pre tohtoročnú prehliadku recyklovanej módy. V jej šatách vyrobených z čiernych odpadkových sáčkov popretkávanými červenými servítkami nafotila Vera Wisterová vizuál pre celú kampaň.

450 CLV bez textuDSC2756_odyzeo copy

Zuzana Ľos-Božiková je študentkou maturitného ročníka Strednej priemyselnej školy vo Svidníku, kde študuje odbor Odevný dizajn. Spôsob výučby je postavený primárne na teoretických základoch, no priestor dostáva aj prax a sebarealizácia. Tej sa však Zuzka primárne venuje mimo vyučovacích hodín, v rámci práce na kolekciách pod vlastnou značkou @losbozikova a spolupracuje tiež na projektoch a výstavách po celom Slovensku.

profil

V lete sa venovala minikolekcii s názvom Lines a iným sólo modelom. Zároveň stážovala u známej módnej návrhárky Andrey Pojezdálovej, ktorej je vďačná za mnoho skúseností. V blízkej budúcnosti plánuje dokončiť strednú školu, novú kolekciu a na svoj odbor naviazať na vysokej škole.

 Aké materiály využívaš najčastejšie pri svojej tvorbe?

Pri svojej tvorbe rada využívam rôzne materiály, samozrejme, že najčastejšie sú to odevné tkaniny. No veľmi rada pracujem na takýchto projektoch spojených s recykláciou, kedže to je niečo, na čom si môže dizajnér naozaj uletieť.

3

 Existuje konkrétny materiál, prvok, ktorý vo svojich dizajnoch využívaš najviac/najradšej? Prečo si si ho vybrala?

Momentálne som v procese, kedy ešte nachádzam samú seba, svoj rukopis v tvorbe. No najradšej vytváram modely, ktoré sú minimalistické, ale zároveň obsahujú zaujímavé detaily či prvok, ktorý na prvý pohľad zaujme.

 Aká veľká časť Tvojich dizajnov pozostáva z recyklácie materiálov či upcyclingu?

Pomerne veľa, kedže momentálne ešte študujem na škole, na ktorej vymýšľame a zapájame sa do rôznych projektov spojených s recykláciou. Či už ide o papier, plast, rifľovinu či prerobenie celého modelu na nový. Veľmi sa teším z toho, že som si vybrala takú skvelú školu, ktorá ma priviedla práve k tomuto krásnemu procesu, kedy sa dá niečomu takmer zabudnutému, vdýchnuť druhý dych. A tak aj mimo školy momentálne chystám kolekciu, ktorá bude mať obsiahnuté recyklované prvky.

5.jpg

 Je trvalá udržateľnosť v móde podľa Teba na Slovensku rastúcim trendom? Prečo je dôležitá?

Určite. Myslím, že ľudia si začínajú uvedomovať túto problematiku a zároveň sa im páči to, že môžu pomáhať módou, ktorá zaujme.

 Čo pre Teba znamená pojem slow fashion?

Slow fashion pre mňa znamená, že ľudia by mali investovať peniaze do kvalitných kúskov. Takých, ktoré sú nadčasové. Kúsky, ktoré boli ušité s láskou a ich autor do nich investoval nielen svoj čas, ale aj časť samého seba. Kvalita nad kvantitu.

 Ako sa Ti tvorili modely z PVC materiálov? Ako sa s nimi pracuje? Ako by sa dali využiť v bežnej každodennej móde?

Prehliadka ma krásnu myšlienku, ktorú si so sebou nesie aj tento rok. Téma kontrast plastov a ženskosti je pre mňa výzva, ktorej sa ale až tak nebojím, kedže som v minulosti vrámci školského projektu pracovala na niečom podobnom. S plastom ako materiálom na odev sa pracuje tažšie čo je pochopiteľné, kedže nie je na to určený, no práve to je na tom to fascinujúce, že odevný dizajnér sa dokáže vyhrať so všetkými jeho vlastňosťami a zúžitkovať ich do modelu. Takéto modely väčšinou nie sú najpohodlnejšie, a tak sa na bežné nosenie využívať úplne nedajú. No na špeciálne príležitosti sú priam stvorené. Zaručujem, že zaujmú.

6

 Ako nakupovať a používať oblečenie tak, aby sme zároveň šetrili životné prostredie?

Poslednú dobu som si zamilovala nakupovanie v secondhandoch a vintage shopoch, ktorých je všade dosť a vo väčších mestách sa tam dajú objaviť naozajstné poklady. Oblečenie v štýle fast fashion som obmedzila na minimum. A to radím všetkým, kedže originálny outfit za pomoci týchto vintage kúskov poskladáte behom chvíle a vyzerá to, vo väčšine prípadov, úchvatne. Taktiež tatkova košeľa, ktorá na vás vytvorí oversize efekt, je neskutočná!

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.